Витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян – це офіційний документ, який може бути потрібен для вирішення різних юридичних питань. Так, він може знадобитися для оформлення спадщини, підтвердження родинних зв’язків, отримання інформації щодо зміни імені, оформлення документів за кордоном тощо. У ньому зазначаються додаткові відомості, яких немає у свідоцтві про народження, шлюб, смерть та інших.
Державний реєстр актів цивільного стану громадян (далі – Реєстр) – це державна електронна інформаційна система, яка містить відомості про акти цивільного стану, зміни, що вносяться до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання та відомості про видачу свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану і про видачу витягів з нього. Реєстр ведеться відділами державної реєстрації актів цивільного стану (частина перша статті 11 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» (далі – Закон)).
Актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов’язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб’єктом цивільних прав та обов’язків. Державній реєстрації відповідно до цього Закону підлягають народження фізичної особи та її походження, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть (стаття 2 Закону).
Інформація про персональні дані фізичної особи, що містяться в актовому записі цивільного стану, є конфіденційною і не підлягає розголошенню (частина третя статті 9 Закону).
Хто має право отримати витяг з Реєстру?
Фізична особа по досягненні 16-річного віку має право на отримання витягу з Реєстру стосовно відомостей про себе та про своїх родичів за умови пред’явлення паспорта або паспортного документа і документів, що підтверджують родинні стосунки.
Витяг з Реєстру про державну реєстрацію народження дитини може видаватися її батькам та усиновлювачам (незалежно від віку дитини), а також опікунам, піклувальникам, адміністрації закладу охорони здоров’я, навчального або іншого дитячого закладу, де постійно перебуває дитина. У цьому разі зазначений витяг представникові відповідного закладу видається за умови пред’явлення ним довіреності, паспорта або паспортного документа.
Батькові, матері, усиновлювачеві дитини, які позбавлені батьківських прав, витяг про державну реєстрацію народження дитини не видається.
Витяг з Реєстру про державну реєстрацію смерті видається:
другому з подружжя, а також батькам, дітям, братам, сестрам, онукам, дідові, бабі та іншим родичам померлої особи за умови пред’явлення ними паспорта або паспортного документа і документів, що підтверджують родинні чи сімейні стосунки;
спадкоємцям померлої особи, якщо родинні стосунки та/або право на спадкування підтверджуються документально, за умови пред’явлення паспорта або паспортного документа;
особі, що згідно з договором особистого страхування життя, укладеним у фінансовій установі, утвореній відповідно до Закону України «Про страхування», є вигодонабувачем, за умови пред’явлення договору, паспорта або паспортного документа;
особі, що згідно із спадковим договором є вигодонабувачем, за умови пред’явлення договору, паспорта або паспортного документа;
особі, що є власником або користувачем земельної ділянки, суміжної із земельною ділянкою сільськогосподарського призначення спадкодавця, за умови пред’явлення відомостей про кадастрові номери земельної ділянки спадкодавця та суміжної земельної ділянки, паспорта або паспортного документа.
Куди звернутися?
Подати заяву на видачу витягу з Реєстру можливо до будь-якого відділу державної реєстрації актів цивільного стану на території, підконтрольній українській владі, Центру надання адміністративних послуг, а також на Порталі Дія.
Особа має право звернутися за витягом з Реєстру незалежно від місця її проживання та місця державної реєстрації акту цивільного стану (пункт 5 Порядку).
Згідно з пунктом 15 Порядку для отримання витягу з Реєстру реєстраторові подається заява, у якій зазначається одна з таких відомостей про фізичну особу, щодо відомостей про яку видається витяг з Реєстру:
прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), дата та місце народження особи, щодо відомостей про яку отримано запит;
серія і номер свідоцтва про державну реєстрацію відповідного акта цивільного стану, дата його видачі;
реєстраційний номер, за яким зареєстровано внесення відомостей про акт цивільного стану.
До заяви додається документ про внесення плати за видачу витягу з Реєстру.
Так, відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 22.08.2007 № 1064 «Про затвердження Порядку ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян», плата за видачу витягу з Реєстру становить 73 гривні.
Відповідно до пункту 16 Порядку на безоплатне отримання витягу з Реєстру мають право:
особи, що проживають за кордоном, стосовно яких державна реєстрація актів цивільного стану проведена відповідними органами державної реєстрації, у разі надходження письмових запитів і надіслання витягу до компетентних органів іноземних держав для вручення його заявникові;
особи, що звернулися за видачею витягу про те, що державна реєстрація народження проведена відповідно до частини першої статті 135 Сімейного кодексу України;
особи, що звернулися за видачею витягу для отримання допомоги у зв’язку з народженням дитини, а також для отримання допомоги на поховання;
Рішення реєстратора про відмову у видачі витягу з Реєстру може бути оскаржено в судовому порядку (пункт 19 Порядку).